2010. október 18., hétfő

Weboldal tervezet

Hogyan készíteném el a weboldalam tervét, ha most állnék neki? Ezen gondolkodtam egy kicsit és nekiláttam az elkészítésnek is. Az alábbi ábrát sikerült összeállítanom.

Kicsit furcsa helyzetben voltam, ugyanis már kész az oldal és már van némi ismeret mögötte, hogy pontosan mi is kellene az oldalra, ezért kihagytam, vagy inkább módosítottam pár elképzelésemen. Ha most kellene nulláról kezdenem, lehet belefutnék ezekbe a hibákba, amennyiben figyelmen kívül hagynám tapasztalataimat.
Íme a kép:


A Látogatókat két csoportba osztottam:
  • Kezdő Linux felhasználók
  • Weboldal üzemeltetők
Az oldal profiljából adódik, hogy a cél a kezdő Linux felhasználók megszólítása, azonban az open source világra jellemző módon, igyekeztem információt nyújtani azoknak is, akik weboldalt üzemeltetnek és szeretnék megosztani az itt található tartalmat (sajnos a mai napig találkozom olyan oldalakkal, ahol nem tudni pontosan, hogy megosztható-e az ott talált tartalom valamilyen formában, vagy sem).

Véleményem szerint a kép magért beszél, talán két magyarázatra szolgáló rész van rajta, abból az egyik pedig a Fórum:

Mivel kezdőkről van szó, így szükségesnek látom a Fórumot egy oldalon, hogy tudjanak kérdezni és arra kapjanak választ. Azonban azt vettem észre (saját bőrömön), hogy nehéz egy fórumot beindítani, főleg ha egyedül csinálja az ember, illetve kevés a tartalom rajta, azonban szükség lenne rá. Ezért jutottam jelenleg arra az elhatározásra, hogy csupán megosztom pár fórum linkjét az olvasó közönséggel, hogy aki segítségre szorul, az oldalamról kiindulva is találjon támpontot.

A másik magyarázatra szoruló rész a Kezdő Linux felhasználók és a Partnerek közötti kapcsolat. Úgy gondolom, hogy ezen látogatócsoport számára nem feltétlenül lényeges, hogy milyen más oldal üzemeltetőivel van kapcsolatban a Linux egyszerűen weboldal, azonban ha nagyobb Linuxszal foglalkozó oldalakkal való kapcsolatról van szó, talán pozitívan hathat az oldal megítélésére. Ebből a szempontból nézve fontos lehet - tehát érdemes foglalkozni vele így vizsgálva a kérdést -, de nem életbe vágó.

2 megjegyzés:

  1. A weboldal üzemeltetőkkel voltam egy kicsit bajban első nekifutásra, aztán a tegnapi adásban pp és kulcsi is (talán) félreértette, mert (ha jól sejtem), akkor nem a "Linux egyszerűen" oldal üzemeltetőiről van szó, hanem olyan egyéb weboldalak üzemeltetőiről (szerkesztőiről), akik szeretnének információt átvenni a te oldaladról.

    Viszont ha erről van szó, akkor ezeket a szerkesztőket is érdekelheti a többi tartalom, pl. a hírek, leírások, letöltések. A tartalom megosztására vonatkozó információk hiányát nem tartatom olyan vészesnek, mint ahogy írtad, mivel a weben tudunk linkelni, ezért nem kell feltétlenül a szövegeket átemelni vagy idézni.

    A kezdő linux felhasználóktól induló nyilakat lehet érdemesebb lenne átgondolni egy alárendelő szerkezetben, nem pedig így azonos szinten mellérendelve.

    Ha pl. én kezdő Linux felhasználó vagyok, akkor el sem olvasom a híreket, mert mondjuk nem tudom, hogy (az oldalon most a legfrissebb) ki az az Oracle, mi az a LibreOffice, és pláne mit jelent az OOo. Ezért én ezt hátrébb sorolnám. Kezdőként mindenképpen a leírásokat használnám ki, mert azokban lehet hosszan magyarázni és szépen, logikusan felépíteni. Esetleg a leírással lehet egy szintben a GYIK. Ha nem találok nekem való leírást vagy választ a GYIK-ben, akkor lépnék csak tovább a kapcsolatra (feltenném az oldal üzemeltetőjének a kérdést) vagy a partnereknél elhelyezett fórumokra lépnék tovább.

    Persze ez a hierarchia csak a gondolattérképen jelenjen meg először, az már a mockupra tartozik, hogy ezt a fontossági sorrendet hogyan is alkalmazzuk. Pl. nem biztos, hogy kell egy többszintű menü, de mindenképpen lehoznám a logó alatti menüsorra a Kezdőlap (kell ez egyáltalán? logóra kattintva is bejön), Hírek, Leírások menüpontot. Őket ott fent csak másodszorra vettem észre, kicsit elbújnak, ráadásul a betűk is kisebbek, mint a másik menüsornál. A főoldalnak pedig készítenék egy teljesen egyedi kinézetet, ahol mondjuk két oszlopban lennének a hírek és a leírások, hogy a leírások is legalább olyan erősen érvényesüljenek.

    VálaszTörlés
  2. Köszi az észrevételeket.

    Természetesen egyéb weboldalak üzemeltetőiről van szó, egyedül készítem az oldalt (sajnos!?!).

    Az igazat megvallva nem állítottam sorrendet a tartalmak között, valóban érdemes lenne így is átgondolni.

    A hírek és leírások, szerintem egyaránt fontosak lehetnek a kezdők számára, ezért is igyekszem csak olyan híreket megjeleníteni az oldalon, ami nem igényel sok ismeretet, nem szándékozom egy második hup-ot létrehozni (remélhetőleg az OOo, azért már ismerős egy kezdő Linux felhasználónak).

    A menüsort jelenleg nem tudom módosítani, nem férek annyira hozzá az oldalhoz (ez lehet idővel módosulni fog, ha saját tárhelyre költözöm). A kinézetet igazából én is olyasmire akartam, mint amit javasolsz, teljesen egyet értek ebben. Kerestem is sok magazin jellegű sablont, de valahogy eddig egyikkel sem sikerült elérnem a kívánt megjelenést, ez még megoldásra vár.

    VálaszTörlés